Com s'enregistren les ones sísmiques?

Els humans percebem les oscil·lacions dels terratrèmols només quan són relativament intensos. Però per percebre i enregistrar amb precisió els terratrèmols de qualsevol mida necessitem utilitzar aparells especialitzats d’alta sensibilitat.

L’aparell que ens permet detectar les ones sísmiques és un sismòmetre. La combinació d’un simòmetre amb un mecanisme que registra les ones s’anomena sismògraf. El resultat gràfic d’un sismògraf s’anomena sismograma.

Un sismograma, després de l’arribada d’un sisme, té un aspecte com el de la figura, on es poden observar l’ordre de l’arribada dels tres tipus d’ones.

Figura adaptada de:   https://academic.brooklyn.cuny.edu/geology/grocha/plates/platetec19.htm

La figura anterior representa un sismograma tipus on s’observa l’ordre d’arribada dels diferents tipus d’ones sísmiques generades pel moviment d’una falla.

1) A temps zero, es produeix la ruptura d’una falla a una certa distància de l’estació sísmica i el sismògraf, de moment, només enregistra el soroll de fons (ones sísmiques procedents d’altres indrets, maquinària, trànsit, etc.);

2) Arriben les ones P, que són les més ràpides, al sismògraf. Això es produeix uns dos minuts més tard que s’hagi produït el terratrèmol;

3) Arriben les ones S, que són més lentes, aproximadament al cap de 4 minuts que s’hagi produït el terratrèmol;

4) Arriben les ones superficials, que són les més lentes de totes, al cap de 5 minuts i mig després de l’inici del sisme. Aquest tren dones pren un camí no tant directe seguint la superfície corbada de la Terra.

5) L’interval S-P permet deduir la distància entre el focus del terratrèmol i el sismògraf. Com més diferència hi ha en els temps d’arribada d’ones P i S, més lluny es troba el focus del sisme.